Ønsker kørekortindehaveren at få ophævet kode 78, kan kørekortindehaveren gennemføre en ny praktisk køreprøve i et køretøj med manuelt gear.
Der er ikke et krav om køretimer i et køretøj med manuelt gear forud for den praktiske prøve ligesom kørekortindehaveren ikke mister sin førerret med kode 78, hvis prøven ikke bestås.
Færdselsstyrelsens statistik viser, at kørekortindehavere kun gør brug af muligheden for at ophæve kode 78 i et begrænset omfang.
Revision af 3. kørekortdirektiv
Transportministeriet har overfor Kommissionen fremhævet behovet for at se på reglerne om kode 78 og muligheden for en mere simpel måde til at ophæve kode 78 fra kørekortet.
EU-kommissionen har den 1. marts 2023 fremsat et forslag til revision af 3. kørekortdirektiv.
Forslaget indeholder en lempelse af de nuværende regler om kode 78. Formålet med lempelserne er, at køreeleven på en mere simpel måde end i dag kan få ophævet koden.
Der foregår fortsat forhandlinger i EU om lempelse af ordningen.
Følg med i forhandlingerne
Du kan læse mere om direktivforhandlingerne mv. hos Folketingets EU oplysning
Færdselsstyrelsen orienterer om status på forhandlingerne via Nyhedsbreve du kan tilmelde dig.
Information til ansøgere og kørekortindehavere
Læs mere om den nuværende mulighed for at aflægge en praktisk prøve til Ophævelse af kode 78
Samtidig opfordrer Færdselsstyrelsen kørelærerne til at informere nye kørekortindehavere om muligheden for at få ophævet kode 78 ved gennemførelse af en praktisk prøve i et køretøj med manuelt gear.
Prisen for den praktiske prøve er den samme som en almindelig køreprøve. Se priser for køreprøver
Baggrund for orienteringen
Færdselsstyrelsen har modtaget henvendelser fra kørelærere om problematikken med kode 78.
Både i forhold til praktisk prøveaflæggelse i køretøjer med automatgear og restriktioner i kørekortet og i forhold til investering i mere klimavenlige øvelseskøretøjer.
Færdselsstyrelsen er opmærksom på branchens udfordringer, og derfor orienterer vi om de tiltag, der kan være undervejs i forhold til kode 78, som er reguleret i EU’s 3. kørekortdirektiv.