AFIR: operatører skal sikre data tilgængeliggørelse i det europæiske format DATEX II fra den 14. april 2026

19-12-2025

Fra den 14. april 2026 skal operatører af offentlige tilgængelig ladepunkter sikre, at datatyper bliver gjort tilgængelige i standardiserede formater. Data skal leveres i det europæiske format DATEX II.

OCPI opfylder fortsat ikke krav til dataudveksling

Indtil nu har vejledningen i Danmark været, at det forventes at operatørerne skal gøre data tilgængelig via branchestandarden OCPI eller den europæiske standard DATEX-II på national acces point (NAP). NAP er Dataudveksleren på Vejdirektoratets hjemmeside.

Denne vejledning har taget udgangspunkt i forventningen om, at Kommissionen ville sikre harmonisering mellem branchestandarader (herunder OCPI) og kravene i AFIR, således fælles branchestandarder ville blive standardiseret og dermed kunne fungere som et fælleseuropæisk grundlag for dataudveksling. 

Denne forventning er imidlertid ikke blevet indfriet, og OCPI understøtter derfor fortsat ikke alle de obligatoriske datatyper og strukturer, som følger af AFIR. 

DATEX II som eneste krav til standard

Det betyder, at DATEX II for nuværende er den eneste standard, herunder minimumsstandarden CEN/TS 16157-10:2022, der stilles som krav til operatørerne i artikel 20 i AFIR-forordningen, herunder gennemføreslesforordningen 2025/655 af 2 april 2025.

OCPI vil dog fortsat være en en frivillig løsning, som operatører kan bruge i samarbejde med deres partnere. 

For at være i overensstemmelse med AFIR skal operatørerne senest den 14. april 2026 som minimum kunne levere data i DATEX II-format, herunder som minimum CEN/TS 16157-10:2022.

Krav til tilgængelig data

Kravene til data fremgår af artikel 20 i AFIR-forordningen, samt de delegerede retsakter og omfatter både

  • statiske data – herunder eksempelvis ladepunkternes geografiske placering, antallet og typerne af udtag, åbningstider og køretøjs­kompatibilitet –
  • dynamiske data, herunder eksempelvis  aktuelle drifts- og tilgængelighedsoplysninger om ladepunkterne

EU-retsakterne fastlægger også de specifikke datatyper, strukturer og obligatoriske felter, som skal indgå i DATEX II-leverancerne.

Som medlemsstat stiller Danmark et nationalt adgangspunkt til rådighed, hvor disse data kan tilgås. Dette sker på Dataudveksleren hos Vejdiktoratet.

Operatørens ansvar, at API er tilpasset DATEX II formatet

Det nationale adgangspunkt udgør det fælles samlingspunkt for operatørernes data.

Det er operatørernes eget ansvar at sikre, at oplysninger om de API’er de anvender, er tilpasset DATEX II-formatet og understøtter alle kravene i artikel 20. Disse skal gøres tilgængelige på Danmarks Nationale Adgangspunkt.


DATEX II formatet er et skridt mod en europæisk harmoniseret datamodel

Udarbejdelsen af det fælles DATEX II-format for ladeinfrastruktur på EU-niveau er et væsentligt skridt mod en harmoniseret datamodel. Branchen skal sikre fuld overensstemmelse med den gældende DATEX II-dataformat, så data kan leveres korrekt og rettidigt fra den 14. april 2026 på NAP.

Færdselsstyrelsen opfordrer alle CPO’er til at sikre, at deres løsninger snarest muligt bringes i overensstemmelse med de gældende krav, så overgangen kan ske smidigt og uden afbrydelser i dataleverancerne.

Færdselsstyrelsen står naturligvis til rådighed for vejledning og spørgsmål ift. datastandarder, brug af Danmarks Nationale Adgangspunkt eller øvrige forhold om regelefterlevelse.

National ift-løsning: Ladepunktsdata i realtid

Færdselsstyrelsen gør samtidig opmærksom på arbejdet med initiativet Bedre omstilling til elbiler og alternative drivmidler via åbne og standardiserede data.

I dette projekt har Færdselsstyrelsen og Klimadatastyrelsen undersøgt, hvordan den grønne omstilling kan fremmes ved at stille ladepunktsdata til rådighed.

I den forbindelse er der etableret en ny it-løsning, Ladepunktsdata i realtid. Løsningen giver adgang til standardiserede og ajourførte ladepunktsdata i Danmark. CPOer kan, for nuværende, integrere til løsningen via OCPI.

Færdselsstyrelsen opfordrer operatører af offentligt tilgængelige ladestandere til at give Klimadatastyrelsen adgang til deres data igennem en OCPI-integration, så de kan indgå i denne samlede it-løsning, men gør samtidig opmærksom på, at denne integration ikke afløfter kravet om at tilgængeliggøre oplysninger om et API i Datex II-format på Danmarks Nationale Adgangspunkt.

Læs mere om Ladepunktsdata i realtid  

Læs mere om Dataudveksleren

Læs mere om AFI-forordning

Læs mere om Gennemførelsesforordning

Læs vejledningen til API