DATA-udveksling
(Applikations-programmeringsgrænseflade, API)
Valget om at anvende dataformatet DATEX II til API’er, der skal tilgængeliggøre data fra den 14. april 2026, er truffet for at sikre en standardiseret datadeling på tværs af EU. Med implementeringen af AFIR i hele EU forventes branchestandarder for dataudveksling i højere grad at blive tilpasset de krav, som AFIR stiller. Samtidig er markedet for alternative drivmidler i konstant udvikling. For at sikre, at data om alternative drivmidler i Danmark følger denne udvikling, skal API-formatet derfor være i DATEX II.
Til internt brug kan branchestandarden OCPI anvendes med henblik på konvertering af data til DATEX II-format ved tilgængeliggørelse på NAP. Branchestandarden bør være i den nyeste version eller – i en overgangsperiode – i versionen umiddelbart før den nyeste for at være i overensstemmelse med kravene til datatyper i AFIR.
- For data om opladning af elbiler og andre eldrevne køretøjer til internt brug anbefales den nyeste version af Open Charge Point Interface (OCPI) som branchestandard for at være i overensstemmelse med kravene til datatyper i AFIR. Ved anvendelse af OCPI skal data konverteres til DATEX II for at kunne gøres tilgængelige.
- For optankning med biogas, skal data gøres tilgængelig som den nyeste version af API efter branchestandarden for dataudveksling.
- For optankning med brint, skal data gøres tilgængelig som den nyeste version af API efter branchestandarden for dataudveksling.
Tekniske specifikationer
API for data af offentlig tilgængelige ladepunkter
For DATEX-II skal følgende informationer oplyses på Dataudveksleren, for at efterleve AFI-forordningens krav omkring API:
- IDRO
- Oplysning om CREDENTIALS_TOKEN_A
- Versions endpoint; url til produktionsmiljø
- Frivilligt: oplysninger om adgang til testmiljø
OCPI-specifikation til intern brug
- OCPI-version: Fra december 2024 er OCPI 2.2.1 den nyeste version.
- Data skal følge OCPI specifikationen.
Der gøres opmærksom på, at Færdselsstyrelsen ikke leverer konverteringsværktøjer eller tekniske mellemled mellem eksisterende branchestandarder som f.eks. OCPI til DATEX II. Der stilles som minimum krav til DATEX-II format, angivet i AFIR.
Kommissionens delegerede retsakter er blevet forsinkede i sin vedtagelsesproces. Af denne grund er det kravene til tilgængeliggørelse af datatyper i AFI-forordningens artikel 20, stk. 2, som påkræves gjort tilgængelig pr. 14. april 2025. For at minimere hvor mange gange, operatører skal ændre datatilgængeliggørelsen, opfordrer Færdselsstyrelsen til at opfylde datakravene i de delegerede retsakter på trods af deres forsinkede vedtagelse.