Operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal give slutbrugerne adgang til at oplade deres elektriske køretøj på ad hoc-basis ifølge AFI forordningens artikel 5, stk. 1.
Det vil sige, at opladning skal kunne ske ved hjælp af et betalingsinstrument, der anvendes i vid udstrækning i Unionen på offentligt tilgængelige ladepunkter etableret fra d. 13. april 2024.
Præcisering af ”etableret”
EU-Kommissionen slår i sin Q+A fast, at ’’etableret’’ skal forstås som ”installeret, forbundet til elnettet og i stand til at oplade køretøjer”.
Præcisering af ”betalingsinstrument”
For betalingsinstrumenter slår EU-Kommisionen fast, at
- ’’anvendes i vid udstrækning i Unionen’’ betyder, at betalingsinstrumentet bruges af en betydelig andel af Unionens borgere, som er nået en alder, hvor de må køre bil
- betalingsinstrumentet skal være understøttet i de fleste, hvis ikke alle medlemsstater
- betaling må gerne ske gennem en digital app, f.eks.
- en digital pung
- en app på en mobiltelefon udstedt af en kreditinstitution, betalingsinstitution eller e-money institution som generelt bliver brugt til betalingsløsninger
- for at sikre ad hoc opladningsmuligheden er det ikke nok at tilbyde betaling gennem en app fremstillet af operatøren
- en statisk QR-kode på ladepunktet er i overensstemmelse med art. 5, stk. 1, hvis koden er læsbar og der sker en sikker betalingstransaktion gennem den side, QR-koden leder frem til
- det er ikke et krav at bruge PIN pads, men tilstedeværelsen af en PIN pad afhænger af de processer, som terminalen bruger til autentifikation af kunden i forbindelse med betalingen
I Q&A findes desuden eksempler på betalingsinstrumenter, hvor debitkort, udbredte brugte kreditkort samt kontanter nævnes.
Vær opmærksom på, at der gælder forskellige krav afhængig af ladepunktets effekt.
Læs mere i EU-Kommissionens Q&A
|