Med bekendtgørelsen fastsættes bl.a. nye regler om:
Modulopbyggede uddannelsesforløb
Bekendtgørelsen beskriver modulopbygningen for køreuddannelserne, og fastsætter antallet af moduler, der skal gennemføres i de enkelte kategorier, samt antallet af obligatoriske teori- og praktiske lektioner, der skal anvendes på undervisning i de enkelte moduler.
Hovedformålet med modulopbygningen er at give mere fleksibilitet for kørelæreren ved tilrettelæggelse af undervisningen inden for det enkelte modul og dermed at opstille rammer for køreundervisningen, som giver bedre mulighed for at tage hensyn til den enkelte elevs indlæringsbehov.
Den praktiske gennemførelse af teoriundervisningen
Bestemmelserne om den praktiske gennemførelse af teoriundervisningen omfatter regler for anvendelse af IT-baserede undervisningsprogrammer (fremover: ”digitale undervisningsprogrammer”) i teoriundervisningen, et maksimum på antallet af elever, som kørelæreren kan undervise ad gangen samt selvstudium som en del af køreuddannelsen.
Ny modulplan
I bekendtgørelsen fastsættes nye regler for anvendelse af en ”modulplan”, som erstatter den nuværende lektionsplan. Modulplanen skal udgøre dokumentation for, at de obligatoriske rammer om køreuddannelsen er overholdt.
Modulplanen indeholder langt færre krav til detaljer om undervisningen og underskrifter end den gældende lektionsplan.
Nye undervisningsplaner
Med den nye bekendtgørelse vil der blive udstedt nye undervisningsplaner, som forventes offentliggjort på Færdselsstyrelsens hjemmeside den 1. januar 2026.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2026.
Undervisningsplanerne træder i kraft den 1. juli 2026.
Mere information om køreuddannelsen
Færdselsstyrelsen vil løbende frem mod den 1. juli 2026 vejlede om de nye regler.
Hvis der allerede nu opstår spørgsmål til bekendtgørelsen, kan der rettes henvendelse på info@fstyr.dk
Henvendelser må meget gerne markeres med ”modulopbygget køreuddannelse”.
Læs mere på Retsinformation