Eleven skal starte den digitale lægeattest op på borger.dk inden lægebesøget, hvorefter lægeattesten automatisk sendes videre til elevens egen læge.
Når den digitale lægeattest er udfyldt af lægen, bliver den sendt fra lægens fagsystem direkte til den kommune, som ansøgeren har valgt ved ansøgningens start.
Afstem gerne med eleven i hvilken kommune, der ansøges om kørekort, så eleven vælger samme kommune for den digitale lægeattest på borger.dk
Undtagelser
I særlige tilfælde kan eleven bruge den fysiske lægeattest:
- Eleven er fritaget for Digital Post
- Eleven har en igangværende sag, hvor Færdselsstyrelsen har bedt eleven om at indhente en lægeattest
- Borgerservice vurderer, at eleven ikke kan anvende digital selvbetjening
Når en fysisk lægeattest afleveres til kommunens borgerservice, er det op til den enkelte borgerserviceenhed at vurdere, om attesten kan anvendes i den konkrete sag.
Som udgangspunktet vil det være den digitale lægeattest, der skal anvendes.
Få svar på dine spørgsmål
Færdselsstyrelsen opdaterer løbende FAQ ‘en for den digitale lægeattest med indhold målrettet elever borgerservice, kørelærerne og læger.
Læs mere i FAQ
Sådan får eleven en digital lægeattest