Workshops gav ny viden og stærkere relationer med kørelærere

23-01-2025

På seks workshops blev både Færdselsstyrelsen og 30 kørelærere klogere på digitale teoriprøver og hinandens fagligheder

I december måned var Færdselsstyrelsen vært på seks workshops om digitale teoriprøver. 

Gæsterne var 30 kørelærere, der var inviteret ind til et indblik i udvalgte billeder, spørgsmål og svar i den digitale teoriprøve. Målet var også at få input fra kørelærerne til eventuel justering af indholdet i de digitale teoriprøver. 

Positive resultater

Mette Gadgaard Larsen, inspektør på digitale teoriprøver, er meget tilfreds med det positive resultat:

Sparringen fra kørelærerne omkring indholdet af de digitale teoriprøver var særdeles værdifuld og inspirerende. Vi har modtaget mange gode inputs, hvor nogle allerede er implementeret, og andre arbejder vi videre med.

Kørelærer Nicolai Lommer, der har drevet sin egen køreskole i Odense i fire år, er også positivt stemt.

Det var fantastisk at komme ind og se, hvad Færdselsstyrelsen har gang i. Jeg oplevede, at vi blev set og hørt, og at de inputs, vi kom med på workshoppen, blev taget med. Så det var meget imødekommende, fortæller Nicolai Lommer

Hajtænder, vejafmærkning eller kørebanestriber?

Hver workshop startede med, at kørelærerne selv skulle forsøge at formulere et teoriprøvespørgsmål ud fra undervisningsplanen.

Det gik op for mig, hvor svært det er at lave et godt teoriprøvespørgsmål. Det er benhårdt arbejde med mange overvejelser – hvad må du spørge om, og hvad står der i undervisningsplanen?, fortæller kørelærer Nicolai Lommer.

Kørelærernes input, idéer og forslag til de udvalgte billeder og spørgsmål bidrager til at øge kvaliteten af de digitale teoriprøver. De er med til at sikre, at de nye bilister færdes sikkert på vejene.

Helt konkret handler det f.eks. om justeringer af, hvordan et spørgsmål er stillet eller om valg af ord som ”kørebanestriber”, ”vejafmærkning” eller ” hajtænder”. 

Jo mere præcist og afstemt med undervisningsplanen både teoriprøvens spørgsmål og kørelærerens undervisning er, jo større er muligheden for, at eleven består.

Gensidig forståelse

Udbyttet af de seks workshops var ikke kun fagligt. Samarbejdet og dialogen mellem styrelsen og kørelærerne er også blevet styrket.

Vi har helt sikkert fået en bedre gensidig forståelse for hinandens fagligheder, og fundamentet for vores samarbejde er blevet styrket, så det kan vi meget fint gentage på sigt, fortæller Mette Gadgaard Larsen.

Læs mere om de seks workshops

Om digitale teoriprøver

Køreelever kan tage teoriprøven digitalt 15 steder i landet. 

  • Fyn: Odense
  • Sjælland og øerne: Amager, Hillerød, Roskilde, Slagelse og Nykøbing Falster
  • Jylland: Aabenraa, Esbjerg, Kolding, Horsens, Århus, Holstebro, Viborg, Aalborg og Frederikshavn

Læs mere om digitale teoriprøver