Den 1. januar 2026 ændres bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog og bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med dobbelttrailer-vogntog.
Ændringerne skyldes hovedsageligt at branchens ønsker imødekommes i dimensionsbekendtgørelsen, hvilket fører til ændringer i de nævnte bekendtgørelser.
Den nye bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog medfører:
- Forhøjede tilladte totalvægte i overensstemmelse med dimensionsbekendtgørelsen. Vægtforøgelsen for 7-akslede modulvogntog træder dog først i kraft 1. januar 2027, og indtil da gælder den nuværende vægtgrænse.
- Krav om efterlevelse af 20 pct.-reglen ved igangsætning for vogntog med totalvægt over 60.000 kg.
- En øget totallængde ved brug af lastbil med forlænget førerhus
Den nye bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med dobbelttrailer-vogntog medfører:
- Forhøjede tilladte totalvægte i overensstemmelse med dimensionsbekendtgørelsen.
- Det danske skilt for dobbelttrailer-vogntog ændres, og svenske skilte anerkendes, så de kan bruges i Danmark.
Der er fortsat tale om en forsøgsordning for begge vogntogstyper.
Se Bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med dobbelttrailer-vogntog
Se Bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog