Udvikling af den nye bookingløsning til køreprøver er godt i gang

28-08-2025

Følgegruppe af kørelærere er nu sammensat.

Det er afgørende, at den nye løsning er stabil og sikker, når den går i luften, da booking af køreprøver berører mange brugere i form af kørekortelever, kørelærere og Borgerservicecentre.

Derfor forventer vi at melde den præcise dato ud for, hvornår den nye bookingløsning er klar, omkring den 1. oktober 2025.

Når den endelige dato er fastlagt, planlægges en periode med paralleldrift af Køreprøvebooking og den nye løsning for at sikre afvikling af prøver, der allerede er booket i Køreprøvebooking. Mere information følger senere.

Rollefordeling mellem KL, KOMBIT og styrelsen

Færdselsstyrelsen inddrager KOMBIT, der ejer det nuværende Køreprøvebooking, og KL i udviklingen af den nye bookingløsning.

  • Færdselsstyrelsen udvikler og står for driften af den nye bookingløsning
  • KOMBIT står for nedlukning af Køreprøvebooking
  • KL bidrager med viden og erfaringer

Bred repræsentation af kørelærer i følgegruppen

Gruppen af kørelærere, som vi inviterer til at følge udviklingen af den nye løsning, er nu sammensat. Følgegruppen repræsenterer kørelærere i hele landet.

De mødes første gang i september og herefter hver 6. uge frem mod implementeringen af den nye løsning.

Følgegruppen består af Allan Windeballe fra Fredericia køreskole, Conny Kruse fra Kruses køreskole, Rune Sylvest fra Runes køreskole,  Asger Heinrich Nielsen fra Heinrich Nielsen køreskole, Emilio Stenbæk Malla, brancheformand fra Helsingør kørelærerforening, Michael Roy fra Dekra (AMU hovedstaden) og Jesper Henriksen fra AMU Juul.      

De seks formænd for kørelærerforeningerne følger samtidig udviklingen af den nye bookingløsning, hvor de på dialogmøder med styrelsen får mulighed for at bidrage med input, viden og erfaring.

Vi informerer løbende om status på den nye bookingløsning med notifikationer til modtagere på kørekortområdet. 

Du tilmelder dig her

Fakta om den nye bookingløsning

  • Målet er at skabe en smidigt, effektivt og brugervenligt digital løsning for kørekortelever, kørelærere og Borgerservice
  • Den nye løsning skal på sigt skabe datagrundlag for en mere effektiv prøveplanlægning
  • Færdselsstyrelsen vil stå for udvikling og drift af den nye løsning
  • Når den nye løsning er implementeret følger en overgangsperiode med paralleldrift med KOMBITS nuværende bookingløsning Køreprøvebooking.
    • I overgangsperioden vil det være muligt at færdiggøre kørekortforløb i Køreprøvebooking, som er oprettet forud for idriftsættelsen af den nye bookingløsning.
    • Det vil ikke være muligt at oprette nye forløb i Køreprøvebooking efter idriftsættelsen af den nye løsning.
    • Når overgangsperioden er slut, vil booking af køreprøver udelukkende kunne ske i Færdselsstyrelsens nye bookingløsning.
  • KL og KOMBIT er inddraget i udviklingen af den nye løsning med deres erfaringer og viden

Den nye bookingløsning er en del af digitaliseringen af kørekortområdet, hvor flere dele af elevens kørekortforløb allerede er digitaliseret, f.eks. teoriprøven, bedømmelsesskemaet og lægeattesten.

Spørgsmål og svar

Den præcise dato er ikke fastsat.  Vi melder en præcis dato ud omkring 1. oktober 2025, da vi prioriterer at levere en sikker og stabil løsning til kørekortelever, kørelærere og Borgerservice.

 

Den nye bookingløsning kommer til at virke for alle prøvekategorier.

Den præcise dato fastsættes af KOMBIT, når vi ved, hvornår den nye bookingløsning er klar. Der vil være en periode med paralleldrift af Køreprøvebooking og den nye løsning for at sikre afvikling af prøver booket i Køreprøvebooking.

Når den nye bookingløsning er klar til sikker og stabil drift, bliver den tilgængelig for hele landet på en gang.

Den nye bookingløsning sker ved køb af en standardløsning ved navn WorkForcePlanner, der tilpasses styrelsens behov.

Løsningen bruges allerede af en række offentlige myndigheder og giver os derfor et system, der allerede fungerer, og som kan tilpasses relevante behov og krav.

 

Som den nye bookingløsning udvikler sig, vil vi informere løbende i forhold til design, funktionalitet og brug.

Vi vil løbende kommunikere og invitere til forskellige aktiviteter for at sikre, at kørelærere, elever og borgservice er klædt på, når den nye bookingløsning går i drift. Aktiviteterne omfatter bl.a.:

  • Nyheder og nyhedsbreve
  • FAQ
  • Webinarer
  • Vejledningsmateriale og brugerguides

Den nye bookingløsning er alene til booking af teoretiske og praktiske prøver.

Løsningen kommer ikke til at indeholde sagsoplysninger om eleven. Sagsbehandlingen af elevens kørekortsag kan alene ske i kommunernes kørekortfagsystemer og ikke i den nye bookingløsning.

 

Færdselsstyrelsen er ansvarlig for at udarbejde krav til hvilke data, der skal udveksles mellem de kommunale fagsystemer og den nye bookingløsning.

Kommunerne er ansvarlig for implementering af mindre tilpasninger til fagsystemerne pba. kravene til dataudveksling, defineret af Færdselsstyrelsen.

 

Ansøgningsprocessen med udfyldelse af f.eks. P23 og lektionsplanen er ikke en del af den nye bookingløsning.

Udfyldelsen af ansøgningen sker fortsat på papir. Ansøgningen ligger fortsat på fstyr.dk i pdf, skal udfyldes i hånden og afleveres af kørelæreren eller eleven på borgerservice, så borgerservice kan oprette elevens sag i deres fagsystem.

På sigt digitaliserer vi ansøgningsprocessen.

Styrelsens mål er at digitalisere hele kørekortforløbet, og digitaliseringen sker i mindre bidder. Flere dele af elevens kørekortforløb er allerede digitaliseret, f.eks. teoriprøven, bedømmelsesskemaet og lægeattesten.

 

Færdselsstyrelsen udvikler og står for driften af den nye løsning til booking af teoretiske og praktiske prøver.

Målet med den nye bookingløsning er at skabe et smidigt, effektivt og brugervenligt digitalt flow for elever, kørelærere og Borgerservice.

Den nye løsning skal samtidig på sigt skabe datagrundlag for en mere effektiv prøveplanlægning.

Vi inddrager og koordinerer med KOMBIT, der ejer køreprøvebooking, og KL, i udviklingen af den nye bookingløsning:

  • Færdselsstyrelsen udvikler og står for driften af den nye bookingløsning
  • KOMBIT står for nedlukning af Køreprøvebooking
  • KL bidrager med viden og erfaringer

Vi har etableret to eksterne følgegrupper, der bidrager med faglige input til udvikling af løsningen.

  • En kommunalfølgegruppe, hvor udvalgte borgerservicechefer- og medarbejder bidrager med faglig viden og input. Følgegruppen består af repræsentanter fra kommunerne København, Thisted, Aarhus, Aalborg, Holbæk og Vejle samt KL og KOMBIT.
  • En branchefølgegruppe, hvor udvalgte kørelærere og erhvervsskoler bidrager med viden og input. Følgegruppen består af Allan Windeballe fra Fredericia køreskole, Conny Kruse fra Kruses køreskole, Rune Sylvest fra Runes køreskole, Asger Heinrich Nielsen fra Heinrich Nielsen køreskole, Emilio Stenbæk Malla, brancheformand fra Stensbæks køreskoler, Casper Kirkemoe fra Dekra (AMU hovedstaden) og Jesper Henriksen fra AMU Juul.

Følgegrupperne mødes ca. hver 6. uge frem mod implementeringen af den nye løsning. 

De seks formænd for kørelærerforeningerne følger samtidig udviklingen af den nye bookingløsning, hvor de på dialogmøder med styrelsen får mulighed for at bidrage med input, viden og erfaring.

 

Vi digitaliserer i mindre projekter i stedet for at udvikle et stort projekt på en gang. Det giver os mulighed for at justere og tilpasse de forskellige løsninger løbende ud fra de erfaringer, vi får. Det resulterer i en mere sikker implementering og en bedre løsning.

Vi udvikler prioriterede dele af elevens kørekortforløb, indtil vi har digitaliseret hele forløbet. Nogle dele forudsætter, at andre dele er digitaliseret. Derfor sker udviklingen ud fra en prioriteret rækkefølge.