Fra onsdag d. 1. oktober vil de tre fysiske takografekspeditioner i Aalborg, Kolding og Kastrup ikke længere være bemandet på daglig basis.
Færdselsstyrelsen opfordrer derfor til, at ansøgere anvender den digitale ansøgningblanket, som kan tilgås på borger.dk, og får tilsendt deres takografkort direkte til hjemmeadressen fra Færdeslsstyrelsens kortleverandør.
Hvis man efter 1. oktober fortsat ønsker at aflevere sin ansøgning fysisk, kan dette gøres i postkasser, vi opstiller til formålet, på de nuværende adresser i Aalborg, Kolding og Kastrup. Efter ønske kan du også afhente dit takografkort ved fysisk fremmøde alle tre steder i to ugentlige tidsrum: Mandag 8.00-9.00 eller torsdag 14.30-15.30.
Vi skal gøre opmærksom på, at sagsbehandlingstiderne for fysisk afleverede ansøgninger er væsentligt længere end for digitale ansøgninger. På samme måde vil leveringstiden af takografkortet efter endt sagsbehandling være markant længere, hvis det skal afhentes fysisk.
Med lukningen af ekspeditionerne vil det ikke længere være muligt at få vejledning til ansøgningen af en medarbejder på de tre lokationer. Vi henviser til Færdselsstyrelsens hjemmeside hvor du kan læse om kravene til din ansøgning.
Baggrund for ændringerne
Da Færdselsstyrelsen i oktober 2021 overtog sagsbehandlingen af ansøgninger om takografkort fra politiet, etablerede styrelsen tre fysiske lokationer i Danmark, hvor det var muligt at indgive takografansøgninger fysisk for dem, der ikke kunne eller ikke ønskede at bruge de digitale løsninger.
De seneste fire år har vist, at brugernes behov for en fysisk ekspedition er væsentlig mindre end først antaget. Kun op til 10% af det samlede antal ansøgninger indgives fysisk. Af de fysiske ansøgninger Færdselsstyrelsen modtager, er det vurderingen, at det er en mindre del af disse, der ikke ville kunne indleveres digitalt.
Færdselsstyrelsen tager derfor nu dette skridt for at kunne anvende styrelsens ressourcer på bedst mulig vis, til gavn for den samlede opgaveløsning på området. Dog fastholder vi en begrænset fysisk mulighed, for dem der ikke har fast hjemmeadresse eller ikke ønsker at benytte den digitale løsning.