Kontrolperioden fordobles
I overensstemmelse med EU-reguleringen skal medlemslande fordoble kontrolperioden i køre- og hviletidskontrollen fra den 1. januar 2025.
Det betyder, at politiet ved en vejkontrol vil udvide perioden for kontrol af køre- og hviletidsdata fra de seneste 28 dage til de seneste 56 dage, udover kontroldagen.
Samtidig udvider Færdselsstyrelsen perioden for den administrative virksomhedskontrol fra én til to måneder.
De forlængede kontrolperioder sikrer en mere effektiv kontrol, da hver kontrol indeholder flere arbejdsdage. Da det samlede antal kontrollerede arbejdsdage ikke øges, bliver færre virksomheder udtaget til kontrol.
Tilføjelse af intelligente takografer
Fra den 1. januar 2025 skal alle køretøjer, der skal overholde køre- og hviletidsreglerne, og som udfører international transport, være udstyret med en intelligent takograf. Betegnelsen ”intelligente takografer” er derfor tilføjet, hvor det er relevant.
Henvisninger til internationale overenskomster og aftaler
I bekendtgørelsen er der indsat henvisninger til
- europæisk overenskomst om arbejdet for besætninger på køretøjer i international vejtransport (AETR)
- handels- og samarbejdsaftale mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab på den ene side og Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland på den anden side (TCA).
Bedre overblik over reglerne
Den tidligere bekendtgørelse havde syv ændringsbekendtgørelser, som nu er sammenskrevet til én bekendtgørelse. Det giver et bedre overblik over reglerne.
Derudover er struktur og sprog justeret.
Høringssvar
Færdselsstyrelsen har modtaget mange relevante høringssvar og bemærkninger. Færdselsstyrelsen ser frem til at udvide datagrundlaget, så virksomhedskontrollen kan målrettes mere end det er muligt i dag.
Ikrafttrædelsesdato
Bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2025.
Læs mere hos Retsinformation