FAQ - Digital lægeattest

I de fleste kommuner var arbejdsgangen for lægeattester på kørekortområdet papirbåren. Nogle kommuner havde tilkøbt en digital løsning til håndtering af lægeattester, hvilket medførte, at der var stor forskel på arbejdsgange og elevoplevelsen på tværs af kommuner.

Den digitale lægeattest gør processen ens og mere smidig for både kørelærer, elev, læge og kommunernes borgerservice.

Der er flere fordele ved den digitale lægeattest – for både dig, dine elever, lægerne og kommunerne:

  • Den kan forebygge fejl, fordi den er enklere at udfylde for både elever og læger
  • Den medfører en smidigere og mere sikker arbejdsgang mellem elev, læge og borgerservice
  • Lægeattesten skal ikke længere håndteres fysisk
  • For eleverne er den et stort skridt på vejen mod en hurtigere og mere digital proces, når de ansøger om kørekort

Digital lægeattest er udrullet i alle kommuner og kan bruges i alle kommuner.

Fra den 1. juli 2025 er det obligatorisk at anvende den digitale lægeattest ved udstedelse af kørekort. 

I særlige tilfælde kan borgeren bruge den fysiske lægeattest:

  • Borgeren er fritaget for Digital Post
  • Borgeren har en igangværende sag, hvor Færdselsstyrelsen har bedt eleven om at indhente en lægeattest
  • Borgerservice vurderer, at eleven ikke kan anvende digital selvbetjening

Den digitale lægeattest (del A) sendes automatisk til først lægen, og derefter sendes den færdigudfyldte attest (del A og B) direkte til den borgerservice, som borgeren valgte i starten af ansøgningsprocessen for del A.

Det betyder, at lægeattesten ikke skal pakkes og afleveres fysisk på Borgerservice.

Eleven skal gå ind på www.borger.dk/lægeattest

  • Først skal eleven vælge hvilken kommune, lægeattesten skal behandles i. Det er vigtigt, at du som kørelærer koordinerer med dine elever, hvilken kommune de skal vælge.
  • Ved tryk på ”Videre” dirigeres eleven til selvbetjeningsforløbet. Her kan den første del af lægeattesten (Del A) udfyldes af eleven.
  • Herefter sendes lægeattesten automatisk til lægens journalsystem, hvorfra lægen kan udfylde anden del af attesten (Del B) ifm. konsultationen.

Vi anbefaler, at eleven udfylder lægeattesten mindst én dag forud for konsultation hos den praktiserende læge. Herved sikres, at lægen har modtaget attesten i lægejournalsystemet til konsultationen.

Eleven vælger på borger.dk hvilken kommune, lægeattesten indsendes til. Vær opmærksom på, at det kun er denne kommune, som får adgang til lægeattesten - og dermed kan behandle kørekortansøgningen.

Såfremt du som kørelærer har en præference for hvilken kommune, ansøgningen behandles i, skal du koordinere kommunevalg med dine elever.

Du kan opfordre dine elever til at bruge den digitale lægeattest og dele linket dér, hvor du orienterer dine elever om lægeerklæringen, f.eks. på hjemmeside, i informationsmateriale, i sms’er m.m.

 

Hvis du har spørgsmål til digital lægeattest, skal du kontakte din lokale Borgerservice eller Færdselsstyrelsens kundeservice.