Kontrol af køre- og hviletidsreglerne

Kontrollen foretages af Færdselsstyrelsen, der via digital post indkalder din virksomhed til at indsende alle diagramark og data fra førerkort og køretøjer i en i indkaldelsesbrevet anført måned.

Er du indkaldt til kontrol?

Du kan som virksomhed også blive udtaget til kontrol på jeres adresse med besøg fra Færdselsstyrelsen. Denne kontrol foregår under præcis samme vilkår, som hvis virksomheden var blevet indkaldt til at indsende materialet til Færdselsstyrelsen.

 

Hvad bliver kontrolleret, når man indkaldes til kontrol?

Færdselsstyrelsen kontrollerer blandt andet følgende:

  • Overholdelse af regler om køretid, pauser og hviletid.
  • Korrekt dokumentation og tilladelser ved eventuel rutekørsel, undtaget kørsel og indkvartering væk fra bopæl ved ugehvil.
  • Om takografen anvendes og betjenes korrekt.
  • Om diagramark og førerkort anvendes korrekt.
  • Om diagramarkene er korrekt udfyldt med angivelse af førerens navn og efternavn, start/slutdato, start/slutsted, registreringsnummer og kilometertællerens stand ved kørslens begyndelse og afslutning.

 

Sagsbehandlingsforløbet

Korrekt indsendelse af alt materialet fra starten, vil have positiv effekt på sagsbehandlingstiden. Er materialet mangelfuldt, kan det have en negativ effekt på sagsbehandlingstiden.

Sagsbehandlingstiden kan variere meget af flere grunde, men du kan selv gøre noget for at sagsbehandlingen ikke forlænges unødigt. Det har stor betydning om vi har modtaget alt materiale til tiden, og skulle vi efterspørge yderligere materiale, sørg da for at overholde frist for indsendelsen. 

 

Sådan indsender du materialet til brug for kontrollen

Alt materialet til brug for kontrollen skal uploades via Færdselsstyrelsens virksomhedsportal. 

Diagramark skal dog indsendes med fysisk post.

Vi anbefaler i øvrigt, at originale diagramark, samt anden dokumentation der kræver fysisk fremsendelse, sendes med en sporbar forsendelse. Inden afsendelse anbefaler vi, at I tager en kopi af materialet

Herunder finder du et link til virksomhedsportalen, hvor du skal uploade dit materiale. Som en hjælp, har vi lavet en vejledning der skal guide dig igennem indsendelsen af dit materiale. Den finder du længere nede på siden.

 Gå til virksomhedsportalen

 

Nederst på siden under "Hvad skal jeg sende ind" kan du se en grundig beskrivelse af, hvad du skal sende ind.

Dokumenter, du kan anvende

Hvad skal jeg sende ind?

Nedenfor har vi lavet en oversigt over, hvad du som udgangspunkt skal indsende. Hvis du trykker på "fold ud" knappen yderst til højre i listen, kan du se en nærmere beskrivelse af emnet.

Der kan være tilfælde hvor du skal indsende mere end nævnt nedenfor, enten fordi du selv har yderligere dokumentation, eller fordi vi efterspørger det senere i sagsbehandlingen.

 

 

Dette skal vi bruge til kontrollen

Listen skal omfatte alle jeres køretøjer, som I har været ejere eller brugere af i kontrolperioden. Dvs. listen skal også omfatte køretøjer der er købt eller solgt i denne periode, og altså dermed kun har været i jeres besiddelse i dele af kontrolperioden.

Har I et køretøj der ikke har kørt i kontrolperioden, skal den stadig skrives på listen.

Listen skal omfatte alle førere, som har kørt i jeres køretøjer i hele eller dele af kontrolperioden.

Dvs. også førere der kun har været ansat i dele af kontrolperioden, afløsere, beifahrere, indlejede chauffører og mekanikere.

Vi skal bruge filer med data fra takografen i samtlige af jeres køretøjer, og førerkortdata fra samtlige førere som har kørt i jeres køretøjer i hele eller dele af kontrolperioden.

Vi skal også have en fil, selvom køretøjet ikke har kørt i kontrolmåneden, eller en fører ikke har kørt.

Vær særligt opmærksom på, at filen dækker hele kontrolperioden, så vi ikke skal ulejlige jer yderligere.

 

Vi skal bruge alle diagramark for hele kontrolperioden sorteret efter køretøj. Har bilen ikke kørt den første og den sidste dag i kontrolmåneden, indsendes i stedet det seneste ark før kontrolmåneden og det første ark efter kontrolmåneden.

Vi anbefaler, at originale diagramark sendes med en sporbar forsendelse. Inden afsendelse anbefaler vi, at I tager en kopi af materialet

Hvis I udfører rutekørsel, hvor rutens længde fra startsted til slutsted ikke overstiger 50 km, er kørslen undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne.

I den forbindelse skal I fremsende kopier af gældende rutetilladelser og/eller underleverandørkontrakter som dokumentation for kørslen.

Vi skal vide hvilke køretøjer og førere der har foretaget rutekørsel, hvilken rute og længden af denne.

Endelig skal I også oplyse dato og tid for hver enkelt udført rutekørsel.

På denne side, lidt længere oppe, findes et skema som I kan benytte.