Styreapparat

Bil

  1. Der skal ikke være mekanisk forbindelse til hjul med supplerende styring, hvis bilen opfylder bestemmelserne om supplerende styring i FN-regulativ 79-03.
    Før 01.07.24: Sådan bil skal opfylde FN-regulativ 79-01.

  2. Bil skal kunne vende inden for en vendecirkel med ydre radius på 12,50 m og indre radius på 5,30 m.
    Ved måling af venderadierne ses bort fra delene nævnt i pkt. 3.02.001 (2).
    For køretøj med løftbar bogieaksel måles tillige med akslen løftet.
    Før 15.09.97: Gælder kun for personbil M2/M3 med en længde på over 12,00 m.

  3. Når en bil kører tangentielt ind i den cirkel, der er omtalt i pkt. (2) må ingen del bevæge sig udenfor tangenten med mere end 0,60 m.

 

Bestemmelsen skal ikke kontrolleres opfyldt ved syn, ej heller for kranbil med udtræk/grill.

Personbil M1

  1. Personbil M1 skal være forsynet med kollisionssikret styreapparat, der opfylder de konstruktive bestemmelser i et af følgende regelsæt:
    a) FN-regulativ 12-04.
    b) Amerikansk standard FMVSS 203 og FMVSS 204.
    Bil, der opfylder FN-regulativ 94-01, anses for at opfylde bestemmelsen.
    Bil til særlig anvendelse, jf. forordning 2018/858/EU, som er opbygget i flere trin, og hvor bilen ved færdiggørelse tilhører en anden art end basiskøretøjet, skal alene opfylde kravene til basiskøretøjet.

    Før 01.01.17: Personbil M1 kan alternativt opfylde FN-regulativ 12-03, direktiv 74/297/EØF som ændret ved direktiv 91/662/EØF eller amerikansk standard FMVSS 203 og FMVSS 204. Biler med foranliggende styring er undtaget.
    Før 01.04.02: Personbil M1 kan alternativt opfylde FN-regulativ 12, direktiv 74/297/EØF eller amerikansk standard FMVSS 203 og FMVSS 204. Biler med foranliggende styring er undtaget.
    Før 01.05.77: Gælder ikke.

 

Bestemmelsen kan dokumenteres på følgende måder:
•Mærkning i henhold til UNECE-regulativ 12.
•Mærkning i henhold til UNECE-regulativ 94.
•Godkendelse i henhold til direktiv 74/297/EØF (bil fra før 01.01.17).
•Mærkning i henhold til FMVSS 203 og FMVSS 204.
•Erklæring fra bilfabrikanten.
•Dataerklæring for personbil M1.
•Bilen er e-godkendt som personbil M1.
Dokumentation afleveres ved syn med henblik på første registrering.

 2. Personbil M1 skal være forsynet med elektronisk stabilitetssystem (ESC).
     Kravet gælder ikke personbil M1 fremstillet i lille serie.
     Før 01.11.14: Gælder ikke.

 

Kontrol af tilstedeværelsen af ESC består i kontrol af, om bilen har en original og fungerende kontrollampe for ESC..

Personbil M2

  1. Personbil M2 skal være forsynet med elektronisk stabilitetssystem (ESC). Bestemmelsen gælder ikke for køretøj med mere end tre aksler, ledbus, bybus og terrængående køretøj.
    Før 11.07.15: Gælder ikke.

 

Kontrol af tilstedeværelsen af ESC består i kontrol af, om bilen har en original og fungerende kontrollampe for ESC.

2. Personbil M2 skal være forsynet med vognbaneskiftalarm (LDWS). Kravet gælder ikke for personbil
a) med mere end tre aksler,
b) godkendt med ståpladser (jf. gruppe A, l og ll i FN-regulativ 107 om busser),

 

Hvis bilen godkendes med min. to ståpladser, skal bilen ikke have LDWS.

c) som er terrængående, eller
d) til særlig anvendelse (jf. forordning 2018/858/EU, Del A 2.2).

 

Forudsætningen for, at en personbil M2 til »særlig anvendelse« kan undlade at have LDWS er, at bilen er e-godkendt uden LDWS med henvisning til den særlige regel herom (»særlig anvendelse« i EU-systemet er ikke det samme som »særlig anvendelse« i DMR).
Ny personbil M2 kan godkendes uden LDWS, hvis det fremgår af typegodkendelsen, at bilen ikke er forsynet med LDWS, eller hvis bilen godkendes på grundlag af data indlagt i DMR af importøren.
Brugt importeret personbil M2 kan kun godkendes uden LDWS og med henvisning til eksisterende typegodkendelse, hvis det fremgår af typegodkendelsen, at bilen ikke er forsynet med LDWS.

Før 01.11.15:
Gælder ikke.
Kontrol af tilstedeværelsen af LDWS består i kontrol af, om bilen har en original og fungerende kontrollampe for LDWS.

Personbil M3

  1. Personbil M3 skal være forsynet med elektronisk stabilitetssystem (ESC).
    Bestemmelsen gælder ikke for køretøj med mere end tre aksler, ledbus, bybus og terrængående køretøj.

    Før 11.07.15: Gælder ikke for personbil M3 med hydrauliske bremser.
    Før 01.11.14: Gælder ikke ved tilladt totalvægt på under 12.000 kg.
    Gælder ikke ved godkendelse med (mindst to) ståpladser til anvendelsen »Kun godkendt til rutekørsel«.
    Før 01.04.12: Gælder ikke ved tilladt totalvægt på under 12.000 kg.
    Gælder ikke ved godkendelse med (mindst to) ståpladser.
    Før 01.07.05: Gælder ikke.

 

Kontrol af tilstedeværelsen af ESC består i kontrol af, om bilen har en original og fungerende kontrollampe for ESC.

2. For personbil M3 gælder bestemmelserne om vognbaneskiftalarm (LDWS) i pkt. 4.01.022 (2).
Før 01.11.15: Gælder ikke.