Definition

020 - Bil

Motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende, samt motorkøretøj på tre hjul, hvis egenvægt overstiger 400 kg.

Firehjulet køretøj, herunder ATV-køretøj, anses som bil. Hvis køretøjet er e-godkendt som »quadricykel«, klasse L6e (let quadricykel) eller L7e (tung quadricykel),
kan det godkendes på baggrund af CoC-dokumentet, uanset quadricyklen ikke opfylder de tekniske bestemmelser for bil.
Godkendelsen er kun gyldig, så længe quadricyklen teknisk svarer til godkendelsen.
På quadricykel må der derfor ikke efterfølgende foretages konstruktive ændringer af styretøj, bremser, motor eller bærende elementer

Traktor, herunder ATV-køretøj, der er e-godkendt som traktor med en konstruktiv maksimal hastighed over 40 km/t. (med tilhørende tolerance), anses som bil.

Trehjulet køretøj, hvis egenvægt overstiger 400 kg, anses som bil. Hvis køretøjet er e-godkendt som »motordrevet tricykel«, kan det godkendes på baggrund af CoC-dokumentet,
uanset køretøjet ikke opfylder de tekniske bestemmelser for bil. Godkendelsen er kun gyldig, så længe det trehjulede køretøj teknisk svarer til godkendelsen.

Ved biler fremstillet i små serier forstås biler, der er fremstillet af en bilfabrikant, som højst fremstiller i alt 1.500 biler pr. år.

 Der er visse lempede krav til konstruktionen af disse biler (personbiler M1 og varebiler N1). De lempede krav findes under de enkelte punkter.

Bil, der specielt er indrettet til transport af teater- og orkestergrupper, film- og TV-hold samt deres udstyr (»orkesterbus«), anses som personbil M1 eller personbil M2/M3 (afhængig af antal passagerer og totalvægt).

Bil, der er særligt indrettet til befordring af både personer (med et eller flere sæder bag forreste sæderække) og gods, men som ikke er en stationcar afledt af en sedan/hatchback, anses som varebil, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- Bilen er indrettet til højst syv personer inklusiv føreren.
- Den tilladte vægt af gods med alle pladser besat og fuldt optanket med driftsmidler mindst er lig vægten af passagerer (á 68 kg).

(dvs. TT - KV - N x 68 N x 68, hvor TT er tilladt totalvægt (kg), KV er køreklar vægt (kg) og N er antal passagerer, som bilen er indrettet til).
En sådan varebil skal godkendes med anvendelsen Privat personkørsel. Hvis fremstilleren anmoder om i stedet at få en sådan varebil godkendt til Mandskabs-/materielkørsel, godkendes varebilen til dette efter, at der tillige er foretaget kontrol af, at varebilen opfylder arealkravene anført under pkt. 14.02.3.1. Mandskabs-/materielkørsel (»mandskabsbil«).

»Rustvogn« anses som personbil.
»Ambulance« anses som personbil.
»Veteranbil« er en bil, der godkendes eller er registreret til veterankørsel.
»ATV-køretøj« (All Terrain Vehicle) er et (terrænegnet (evt. kun baghjulstrukket) køretøj. Køretøjets styreapparat betjenes ved hjælp af et styr som normalt ses på motorcykler.
ATV-køretøj er typisk forsynet med fire hjul, og kan være forsynet med en mindre ladflade/værktøjskasse/bagagebærer.
Bil, som hovedsagelig er indrettet som arbejdsredskab, anses som vare-/lastbil.
Bil, der er specielt indrettet til bibliotek, tandklinik, udstilling, salg, kontor, værksted og lignende, anses som vare-/lastbil.
En bils tilladte totalvægt må ikke senere ændres, så bilen ikke længere svarer til sin oprindelige definition.

Før 01.10.98: Mandskabsbil med en tilladt totalvægt på højst 3.000 kg blev anset som personbil M1, og derover som vare-/lastbil. Disse biler kan efter ejers (brugers) ønske ændre art efter reglerne i forbindelse med syn.

021 - Personbil M1

Bil med højst otte siddepladser ud over førerens siddeplads. Der må ikke være afsat plads til stående passagerer.

Varebil N1 kan efter fremstillerens ønske anses som personbil M1. Der skal ikke nødvendigvis monteres bagsæde, men der skal fremlægges dokumentation ved syn for, at bilen opfylder de tekniske regler for personbil M1.
For campingbil, rustvogn, ambulance og bil særligt indrettet til transport af handicappede gælder dog (se de enkelte afsnit for de nævnte køretøjsarter), at basisbilen kan være personbil M2/3, en varebil N1 eller en lastbil N2 og, at bilen ikke skal opfylde de ekstra bestemmelser, der gælder for personbil M1. Når der tilføjes eller ombygges på bilen, skal de nye/ombyggede ting dog opfylde kravene for personbil M1, f.eks. ekstra monterede sæder og sikkerhedsseleforankringer.

022 - Personbil M2

Bil med mere end otte siddepladser ud over førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på højst 5.000 kg

Ved fastsættelsen af antal siddepladser kan lægges til grund, at bredden af siddepladsen for hver person bør være mindst 450 mm. I dette mål kan medregnes op til 35 mm fri plads på hver side af selve sædet.
Plads, der er indrettet til anbringelse og fastgørelse af kørestol, skal medregnes ved fastsættelsen af antal siddepladser. Klapsæde(r) anbragt på ståpladsareal og børnesæde(r) medregnes ikke i antal siddepladser.
For bil, der godkendes i flere udførelser, gælder, at klapsæde(r), der ikke kan anvendes, når der transporteres kørestol(e), ikke medregnes i antallet af siddepladser i udførelsen med kørestol(e).
Bil, der godkendes i flere udførelser, dels som personbil M2 (M3) og dels med reduceret sædeantal som personbil M1, skal i hver af de pågældende udførelser opfylde kravene til den tilhørende art.

Før 01.11.19
: »Orkesterbus« med færre end ni siddepladser ud over førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg men højst 5 000 kg blev anset som personbil M2. Disse biler skal ikke have ændret deres kategorisering, men kan efter fremstillerens ønske få ændret kategorien til personbil M1.
Ved synet skal bilen være afmeldt, og den oprettes så med den nye art og som udgangspunkt med uændrede tekniske data.
I DMR afkrydses for »Dispensation«, og under »Dokumentationsreference« indsættes følgende tekst: »Bilen er oprindeligt registreret som en personbil M2. Bilens teknik (styretøj, bremser og motor, det vil sige hastighedsbegrænser, støj og luftforurening) skal fortsat opfylde de tekniske regler for personbil M2«.
Hvis der i særlige tilfælde skulle være en spærring i DMR, skal fremstilleren anmodes om at kontakte Motorstyrelsen med henblik på at få fjernet denne spærring, så ændringen i art kan gennemføres.
Tilsvarende gjaldt, at campingbil med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg men højst 5.000 kg blev anset som personbil M2. Disse biler skal ikke have ændret deres kategorisering, men kan efter fremstillerens ønske få ændret kategorien til personbil M1 (procedure som anført ovenfor).

023 - Personbil M3

Bil, herunder ledbus, med mere end otte siddepladser ud over førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på mere end 5.000 kg.

Ledbus defineres som en bil, der består af to eller flere stive sektioner, der er ledforbundet med hinanden. Sektionernes passagerrum står i forbindelse med hinanden, så passagererne frit kan bevæge sig mellem dem.
De stive sektioner er permanent forbundet med hinanden, så de kun kan adskilles ved hjælp af udstyr, der normalt kun forefindes på et værksted.

Før 01.11.19: »Orkesterbus« med færre end otte siddepladser ud over førerens siddeplads og med en tilladt totalvægt på mere end 5.000 kg blev anset som personbil M3.
Disse biler skal ikke have ændret deres kategorisering.
Tilsvarende gjaldt, at campingbil med en tilladt totalvægt på mere end 5.000 kg blev anset som personbil M3. Disse biler skal ikke have ændret deres kategorisering.