Alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer

Den 1. januar 2020 træder nye regler i kraft, som betyder, at bødeniveauet for alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler forhøjes. I boksen til højre finder du en guide til førere af tunge køretøjer samt en række faktaark over de typiske alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler ved tunge køretøjer.

De nye regler, der træder i kraft den 1. januar 2020, indfører ikke nye typer af fejl og mangler. Føreren og ejeren (eller varig bruger) vil derfor ikke kunne straffes for andet eller mere end det, som man allerede kan straffes for i dag. Bødeniveauet for almindelige fejl og mangler (dvs. fejl og mangler, der ikke kan betegnes som alvorlige sikkerhedskritiske) hæves ikke.

I faktaarkene i boksen til højre kan du se, hvornår en fejl og mangel efter styrelsens opfattelse vil være at anse som en alvorlig sikkerhedskritisk fejl og mangel, og dermed være omfattet af det forhøjede bødeniveau.

I takt med at yderligere fortolkningsbidrag måtte blive fastlagt af domstolene, vil der blive udarbejdet nye faktaark. Materialet skal derfor ikke ses som udtømmende.

I samme faktaark vil du også kunne læse mere om ansvarsgrundlaget for henholdsvis ejer (eller varig bruger) og fører. Der vil ikke ske ændringer i forhold til ansvarsgrundlaget for henholdsvis ejer (eller varig bruger) og fører af køretøjet.

I boksen til højre finder du ”Guide til førere af tunge køretøjer om undersøgelse af køretøjet inden kørsel”. Guiden indeholder eksempler på, hvad og hvordan du som chauffør i forhold til færdselslovens § 67, stk. 3, selv kan kontrollere ved køretøjet, herunder ved påhængskøretøjet (påhængsvognen og sættevognen m.v.) inden kørsel.

Sidst opdateret: 05.12.2019