Højresvingskampagne 2016

I 2016 satte kampagnen "undgå højresvingsulykker" fokus på, hvordan cyklister kan undgå højresvingsulykker ved at søge væk fra lastbilens forhjul.

En højresvingsulykke mellem en lastbil og en cyklist er som regel meget voldsom, og ofte har ulykken en dødelig udgang for cyklisten. Cirka 15-20 % af alle dræbte cyklister gennem de sidste 10 år skyldtes en højresvingsulykke.

Cyklisterne er opmærksomme på risikoen og ved godt, at de skal være på vagt i situationer, hvor de kører ved siden af en lastbil, der skal svinge til højre. Men der hersker samtidig mange myter og misforståelser om, hvordan ulykkerne sker, og hvad cyklisterne kan gøre for at undgå højresvingsulykkerne.

Kampagnen "Undgå højresvingsulykker" i 2016 havde til formål at gøre op med disse myter og misforståelse og få cyklisterne til at søge væk fra lastbilens forhjul. Kampagnen med budskabet "Hold øje og hold afstand til lastbilens forhjul" kunne blandt andet opleves i TV i hele landet og langs cykelstier i de fire største byer. TV-spottet viste samtidig, hvordan det både er chaufføren og cyklisten, der tager ansvar for, at begge kommer sikkert frem i trafikken.


Sammen med kampagnen til cyklisterne blev der igangsat to projekter rettet til lastbilchaufførerne: En pakke med undervisningsmateriale om bl.a. spejlindstillinger og udsyn fra forruden og et pilotprojekt i udvalgte virksomheder med mange lastbilchauffører blandt medarbejderne, hvor chauffører uddannes til at uddanne kollegerne.

Evalueringen viste, at Højresvingskampagnen 2016 havde en høj gennemslagskraft. Bag kampagnen stod fra Transport- og Bygningsministeriet, Færdselsstyrelsen, Rådet for Sikker Trafik og 13 organisationer og virksomheder.


 
Sidst opdateret: 14.08.2017