Ny EU-forordning om persondata

Fredag den 25. maj 2018 trådte EU's databeskyttelsesforordning i kraft. Den kendes også ved forkortelsen GDPR (General Data Protection Regulation).

Forordningen medfører blandt andet, at der gælder nye regler for, hvordan virksomheder, organisationer og offentlige institutioner i EU skal behandle personoplysninger.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen – herunder Færdselsstyrelsen – er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi modtager om dig, f.eks. i forbindelse med en ansøgning, som du sender til styrelsen via én af vores blanketter eller på anden vis.

Styrelsen arbejder lige nu på at implementere alle de nødvendige tiltag i henhold til databeskyttelsesforordningen. De udeståender, vi p.t. arbejder med, er af processuel karakter.

Blandt tiltagene, vi arbejder med, er at implementere information om styrelsens behandling af personoplysninger i styrelsens mange blanketter. Herved vil de mange brugere af styrelsens blanketter få direkte adgang til information om GDPR.

 
Hvad betyder det for dig?
Helt kort fortalt indebærer den ny forordning, at du som privatperson fremover får bedre overblik over og kontrol med de personoplysninger om dig, styrelsen er i besiddelse af.

Hvis du har spørgsmål til styrelsens behandling af dine personoplysninger, så er du velkommen til at kontakte styrelsens databeskyttelsesrådgiver (DPO – Data Protection Officer) på e-mail dpo@tbst.dk eller på telefon 41780531.

Du kan også sende Sikker Post til styrelsens DPO ved at vælge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen under Digital Post og vælge "Databeskyttelsesrådgiveren" i emnefeltet.

OBS: Mails fra andre myndigheder til styrelsens DPO’ via dpo@tbst.dk bliver automatisk krypteret, hvis myndigheden er tilsluttet Tunnelkryptering. Ellers så skal Digital Post benyttes - vælg Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen som modtager og vælge "Databeskyttelsesrådgiveren" i emnefeltet.
Mere information
Sidst opdateret: 28.05.2018